سفر نوروزی به تنها مدرسه‌ای که در عید هم تعطیلی ندارد! + عکس
نوشته شده توسط : ایوب حلوایی پور
شاید هیچ کس فکرش را نمی‌کرد مدرسه‌ای کوچک در یک روستای محروم منطقهٔ جنوب به چنان شهرتی دست پیدا کند که رسانه‌های معروف دنیا برای پوشش اتفاقات آن از یک‌دیگر پیشی بگیرند.
مدرسه روستای کالو در منطقه بردخون شهرستان دیر استان بوشهر که به کوچک‌ترین مدرسه دنیا شهرت یافته است، حکایتی جالب از زندگی سرباز معلمی به نام «عبدالمحمد شعرانی» بود. او در همان روزهای اولیه سرباز معلمی‌اش اتفاقات مدرسه کوچکش که بیشتر از ۴ دانش‌آموز نداشت در وبلاگ شخصی‌اش به نام «دیر تش باد» نوشت و همین اتفاقات و نوشته‌های وبلاگی او موجب گزارش تلویزیونی از این مدرسه شد و همین گزارش که در خبر ۲۰:۳۰ تلویزیون ایران پخش شد، باعث شد این مدرسه به شهرت برسد، گزارشی که بعدها کامران نجف‌زاده آن را ماندگارترین گزارش خود دانست.

عبدالمحمد شعرانی جوان ۲۱ ساله با تلاش خود توانست نظر خیّر مدرسه‌سازی را برای ساخت مدرسه در این روستا جلب کند (کار ساخت مدرسه این روستا به اتمام رسیده) جاده روستای کالو آسفالت شود و با نگاه وِیژه مسئولین این روستا به نعمت آب، برق و تلفن مجهز شود. این مدرسه در سال جدید با حمایت شرکت نفت دارای یک کتابخانه روستایی شده و گسترش بیشتری یافته است.

مدرسه کالو با معجزه‌‌ی ارتباطات چنان جهانی شد که وزیر وقت آموزش و پرورش که مدتی پیش دستور تعطیلی مدارس کم جمعیت را صادر کرده بود، طی بخشنامه‌ای به لغو این بخش‌نامه دستور داد!

«غریب‌زاده» کارگردان مطرح بوشهری مستندی از این مدرسه با عنوان «مدرسه کوچک، آرزوهای بزرگ» ساخته است که در جشنواره بین المللی سینما حقیقت تهران به عنوان فیلم برگزیده بخش علمی و فن‌آوری جشنواره انتخاب شد. عبدالمحمد شعرانی کتاب خاطراتش را در پاییز سال گذشته با عنوان «کتاب قصه‌ی کوچک‌ترین مدرسه دنیا» به چاپ رسانید. استقبال از این کتاب به حدی بوده است که تنها پس از مدت کوتاهی این کتاب به چاپ ششم رسیده است، شعرانی حق تالیف کتابش را به ساختن موزه مدرسه کالو اختصاص داده است.

حالا عبدالمحمد شعرانی و مدرسه معروفش برای کمتر کسی در دنیای مجازی ناآشناست. آخرین فعالیت ساکنان این مدرسه هم برگزاری یک نمایشگاه عکس در تعطیلات نوروزی در مدرسه است که با رفتن به آنجا هم می‌توانید با این روستای مشهور بیشتر آشنا شوید و هم این مدرسه دوست‌داشتنی و معلم و شاگردانش را از ملاقات کنید.

اين نمايشگاه عكس با عنوان، «تقکر بومی، نگاه جهانی، مدرسه ما...» از اولین روز عيد نوروز تا پانزدهم فروردين ماه در جوار كوچك‌ترين مدرسه دنيا و در كنار خليج هميشه فارس برگزار می‌شود. اين نمايشگاه متشكل از ۵۰ عكس از عكاسان مطرح كشوری است كه هر یک از زوايای مختلف و با ظرافت‌های خاص خود، مدرسه كالو را به تصویر کشیده‌اند.

پخش كليپ‌هایی از انعكاس محلی و بين‌المللی فعاليت‌های اين مدرسه، برپايی كارگاه آموزشی، برگزاری مسابقات پرواز بادبادك‌ها و مسابقه نقاشی مدرسه كالو از جمله برنامه‌های جانبی اين نمايشگاه است. اجرای مجسمه‌سازی در ساحل شنی روستای كالو، نمايش و فروش كتاب قصه كوچك‌ترين مدرسه دنيا و اجرای تئاتر خيابانی نيز از بخش‌های جانبی نمايشگاه عكس مذكور است.

افتتاح موزه کالو که شامل نامه‌ها و هدیه‌هایی است که از نقاط مختلف دنیا به مدرسه کالو رسیده است، هدیه ویژه سومین نمایشگاه عکس مدرسه کالو برای مردم ایران خواهد بود.

 
 



:: بازدید از این مطلب : 358
|
امتیاز مطلب : 54
|
تعداد امتیازدهندگان : 17
|
مجموع امتیاز : 17
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 فروردين 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: